Dla większości z nas przejście do nauki online – zarówno w roli nauczyciela, jak i słuchacza – było nowym, często szokującym doświadczeniem. Dzisiaj mamy już pewne doświadczenia, ale pamiętajmy, że tradycyjny system powstawał przez dziesięciolecia, jeśli nie stulecia. W nowym wciąż jesteśmy nowicjuszami i popełniamy błędy. To jest normalne i nie trzeba się tego wstydzić, tylko zidentyfikować źródło problemu i postarać się go wyeliminować. Oto trzy najczęstsze przyczyny niepowodzeń, a także kilka konkretnych wskazówek.
![Nauczyciel uczy języka angielskiego online](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2021/05/1-1024x683.jpg)
Znajdując się w nieznanej nam sytuacji, przez inercję staramy się działać według utartych schematów. Wielu nauczycieli próbuje w wirtualnej klasie symulować zwykłe zajęcia, tak jakby pracowali oko w oko z uczniami. Tymczasem nauczanie na odległość to nie tylko kwestia techniki, ale nowa jakość, która wymaga innych sposobów prezentacji materiału i metod angażowania słuchaczy.
Co robić?
![Crown- szkoła języka angielskiego, obcego online i stacjonarnie w Warszawie](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2020/11/crown.png)
Przeanalizuj swoją ogólną strategię pracy. Przegrupuj tematy, zaczynając od tych prostszych. Przez pierwsze kilka dni głównym zadaniem nie jest treść zajęć, ale opanowanie nowego formatu.
![Crown- szkoła języka angielskiego, obcego online i stacjonarnie w Warszawie](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2020/11/crown.png)
Na odległość trudniej jest zaprosić słuchacza do czynnej współpracy, a jemu – odpowiedzieć na zaproszenie. Wymyśl gesty oznaczające "tak" i "nie" i poproś, aby słuchacze pokazywali je w odpowiedzi na pytania zamknięte. Częściej zwracaj się do konkretnych osób – po imieniu lub bardziej formalnie, zależnie od sytuacji. Poproś, aby pisali swoje odpowiedzi na czacie. Prawie każda platforma udostępnia tę funkcję.
![Crown- szkoła języka angielskiego, obcego online i stacjonarnie w Warszawie](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2020/11/crown.png)
Zarówno dorosłym, jak i dzieciom trudno jest skupić się przed ekranem przez dłuższy czas na „gadającej głowie”. Częściej przyciągaj uwagę obrazem: wykorzystuj filmy wideo, dodawaj do swoich materiałów ilustracje i infografiki.
![Crown- szkoła języka angielskiego, obcego online i stacjonarnie w Warszawie](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2020/11/crown.png)
Jeśli chcesz, by podczas zajęć słuchacze wykonywali ćwiczenia, raczej nie pokazuj im strony z podręcznika, prosząc, by przepisali i uzupełnili to, co widzą. Wykorzystaj jedno z wielu dostępnych rozwiązań, umożliwiających wybór odpowiedzi kliknięciem lub jej wpisanie w oknie dialogowym. Słuchacze będą bardziej zmotywowani, a tobie zaoszczędzi to sprawdzania sfotografowanych zeszytów.
![Crown- szkoła języka angielskiego, obcego online i stacjonarnie w Warszawie](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2020/11/crown.png)
Słuchacze nie widzą, że przełączasz coś na komputerze lub próbujesz otworzyć jakiś program - nie milcz, komentuj swoje działania. W ten sposób utrzymasz ich uwagę.
![Crown- szkoła języka angielskiego, obcego online i stacjonarnie w Warszawie](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2020/11/crown.png)
Rób 2-3 minutowe przerwy co 15 minut. To konieczne podczas pracy przed monitorem.
![Nauczyciel uczy języka angielskiego online, wykorzystując nowoczesne narzędzia edukacyjne.](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2021/05/2-1024x683.jpg)
W ostatnim czasie pojawiło się wiele narzędzi do pracy zdalnej. Wydaje się, że wszystkie są ciekawe i przydadzą się uczniom. Uzasadnionym pragnieniem jest wypróbowanie wszystkiego naraz. Ale przy takim podejściu szybko można się zmęczyć ilością nowych informacji, pogubić się i nie wybrać nic. Trudno będzie też słuchaczom dostroić się do nowych usług.
Co robić?
Wybierz narzędzia w oparciu o cele i zadania, które sobie wyznaczyłeś. Nie próbuj jednocześnie korzystać ze wszystkich platform i usług. Czasem wybór jest narzucony przez szkołę, dla której pracujesz, lub klienta, ale jeśli wybór pozostawiono tobie, na początek wybierz dwa narzędzia: usługę do prowadzenia wideokonferencji i platformę do zadawania zadań. Koniecznie je przetestuj, upewnij się, że rozumiesz ich funkcjonalność i możliwości szkoleniowe.
Po kilku sesjach oceń wraz ze słuchaczami, jak dobrze czujecie się z wybraną platformą. Zapytaj, czy im się ona podoba i jakie pojawiają się trudności. Nie krępuj się zmieniać narzędzi, jeśli nie pomagają Ci one w osiągnięciu Twoich celów.
Jeśli twój kurs jest jednym z kilku, jaki muszą zaliczyć twoi słuchacze w ramach curriculum (sytuacja typowa na kursach dla studentów wyższych uczelni), używaj wspólnych narzędzi z innymi wykładowcami, jeśli to możliwe. W ten sposób słuchacze nie muszą pracować z nową usługą na każdej lekcji, a w razie problemów możesz zwrócić się do swoich kolegów.
![Naczyciel oczekuje na zajęcia online.](https://cambridge.pl/wp-content/uploads/2021/05/3-1024x683.jpg)
Jesteś nauczycielką lub nauczycielem z dużym doświadczeniem pedagogicznym, masz wiele doświadczeń i znasz wiele metod. Co jednak, jeśli usługa wideokonferencyjna sprawi kłopoty w trakcie zajęć albo słuchacze będą mieli gorszy dzień? W sytuacji, gdy twoje oczekiwania nie zostaną spełnione, możesz popaść we frustrację i stracić motywację.
Co robić?
Nie ma potrzeby się denerwować i martwić. Weź pod uwagę, że nauczanie na odległość jest nowym formatem dla obu stron. Nigdy nie ma pewności, że założony scenariusz się sprawdzi. Zawsze miej w zapasie alternatywny, prostszy w realizacji materiał. Pozwoli ci to zminimalizować złe wrażenie. Skup się na tym, co działa, a resztę na razie odłóż na bok.
Później znajdź czas, aby przeczytać instrukcje i podzielić się doświadczeniami z kolegami lub metodykiem – być może mają oni gotowe rozwiązanie twojego problemu.
Przygotuj się na to, że na początku mogą wystąpić trudności w motywowaniu słuchaczy. W domu są bardziej podatni na rozproszenie uwagi. Nie zapominaj o zauważaniu i chwaleniu aktywności podczas zajęć.
Kształcenie na odległość stwarza nowe wyzwania
Pamiętaj, że nie tylko ty jesteś w trudnej sytuacji. Przejście na kształcenie na odległość jest wyzwaniem dla całego systemu edukacji szkolnej i pozaszkolnej. Spokojne podejście do problemów jest pierwszym, a często wystarczającym warunkiem ich rozwiązania.