Standardy Ochrony Małoletnich w Cambridge School of English Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie Wersja skrócona
Wersja zupełna
Pełna wersja jest dostępna do pobrania pod tym linkiem.
Wersja skrócona
Standardy udostępnia się na stronie internetowej Szkoły oraz w siedzibie Szkoły w widocznym miejscu w wersji zupełnej i skróconej.
1. Wyjaśnienie zwrotów użytych w Standardach Ochrony Małoletnich
Dyrektor – osoba reprezentująca Cambridge School of English Sp. z o.o. (Szkołę)
Pracownik – osoba zatrudniona w Szkole
Szkoła – Cambridge School of English Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – Szkoła języków obcych
Dziecko, Małoletni, Uczeń – każda osoba do ukończenia 18. roku życia uczęszczająca do Szkoły;
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy;
Zgoda rodzica dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka, a w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka decyzja sądu rodzinnego o wyrażeniu zgody;
Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążących obowiązków/obowiązku;
Koordynator ds. SOM – Pracownik wyznaczony przez Dyrektora, którego zadaniem jest sprawowanie nadzoru nad realizacją postanowień Standardów Ochrony Małoletnich (SOM) . Szczegółowy zakres prac i zadań Koordynatora ds. SOM został określony w rozdziale 9 SOM;
RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;
Dane osobowe Małoletniego – wszystkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego w rozumieniu art. 4 ust. 1 RODO
SOM – niniejszy dokument o nazwie Standardy Ochrony Małoletnich
2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a Pracownikami Szkoły, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Obowiązkiem wszystkich pracowników Szkoły jest dbanie o bezpieczeństwo i komfort Małoletnich podczas pobytu w Szkole.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Małoletnich w jakiejkolwiek formie.
- Pracownicy traktują każdego Małoletniego z należytym szacunkiem i uwagą, wspierają go w pokonywaniu trudności z uwzględnieniem jego umiejętności rozwojowych, stanu zdrowia, możliwości wynikających z niepełnosprawności oraz potrzeb edukacyjnych.
- Pracownicy traktują każdego Małoletniego równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny , pochodzenie i światopogląd.
- W kontakcie z Małoletnimi pracownicy Szkoły promują zasady „wysokiej kultury osobistej” i „dobrego wychowania”, podejmują starania mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw.
- Pracownik będący świadkiem jakiegokolwiek nadużycia wobec Małoletnich ze strony osób dorosłych lub innych Małoletnich, zobowiązany jest poinformować o tym odpowiednie osoby.
3. Komunikacja Pracowników z Małoletnimi
Pracownik Szkoły komunikując się z Małoletnim powinien budować zdrowe, dobre relacje m.in. poprzez:
- Zachowanie spokoju, wyrozumiałości, cierpliwości i empatii;
- Odnoszenie się do Małoletniego z szacunkiem;
- Uważne słuchanie Małoletniego i udzielanie odpowiedzi adekwatnej do sytuacji i wieku Małoletniego;
- Okazywanie zrozumienia dla trudności i problemów Małoletniego;
- Każdorazowo utrzymywanie profesjonalnej relacji z Małoletnim, stosowanie komunikacji i podejmowanie działań wobec Małoletniego dostosowanych do sytuacji i jego wieku;
- Zachowanie nietykalności cielesnej Małoletniego – niestosowanie żadnej formy przemocy;
- W toku rozwiązywania konfliktów dbanie o komunikację dającą Małoletniemu poczucie sprawiedliwości oraz bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego;
- Podejmowanie czynności, które mają na celu dobro i interes Małoletniego;
- Podejmowanie wobec Małoletniego działań wychowawczych, mających na celu kształtowanie prawidłowych postaw;
- Nie zawstydzanie Małoletniego, nie lekceważenie, nie upokarzanie i nie obrażanie;
- Szanowanie prawa Małoletniego do odczuwania i mówienia o swoich emocjach;
- Nie podnoszenie głosu, chyba że wynika to z sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu Małoletniego;
- Nie używanie wobec Małoletniego gróźb i szantażu w żadnej postaci;
- Poszanowanie godności i poczucia własnej wartości Małoletniego;
- Nie ujawnianie drażliwych informacji o Małoletnim osobom do tego nieuprawnionym;
- Poszanowanie prawa Małoletniego do prywatności.
W przypadku konieczności odstąpienia od zasady poufności w związku z koniecznością ochrony Małoletniego, wyjaśnienie mu zaistniałej sytuacji i powodów działania.
Jeżeli pojawi się konieczność rozmowy z Małoletnim na osobności, Pracownik pozostawia uchylone drzwi do pomieszczenia w którym prowadzona jest rozmowa względnie prosi drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
4. Zachowania niedozwolone wobec Małoletnich
W komunikacji Pracowników z Małoletnimi zabrania się:
- Wykorzystywania wobec Małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (np.: zastraszania, przymuszania, gróźb);
- Stosowania wobec Małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy fizycznej w tym: bicie, klapsy, popychanie, szturchanie, szczypania, pociąganie za uszy, bicie przedmiotami, rzucanie w Małoletniego przedmiotami, ciągnięcie za włosy, wykręcanie rąk, ograniczanie swobody ruchu, zabieranie przedmiotów , niszczenie rzeczy;
- Stosowania wobec Małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy psychicznej, w tym: upokarzania, poniżania, wyzywania, wyszydzania , wyśmiewania, ośmieszania, izolowania, pomijania, obniżania statusu ucznia w grupie, jego poczucia wartości, stygmatyzowanie Ucznia z powodu jego zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej, kierowania w kierunku Małoletniego jakichkolwiek znieważających uwag czy gróźb;
- Posługiwania się w tym rozpowszechniania obraźliwych, ośmieszających ucznia rysunków, zdjęć i filmów, rozpowszechniania wszelkich poniżających uczniów materiałów;
- Stosowania naruszających godność Małoletniego wypowiedzi o podtekście seksualnym dotyczących np. płci, ciała, wyglądu, ubioru z podtekstem seksualnym;
- Stosowania dyskryminujących komentarzy, w tym odnoszących się do płci;
- Stosowania wulgarnych słów;
- Opowiadania niestosownych dowcipów i żartów;
- Składania Małoletniemu niemoralnych/karalnych propozycji;
- Publikowania prywatnych zdjęć ani innych informacji o Małoletnim i jego rodzinie w osobistych mediach społecznościowych, bez zgody zainteresowanej strony;
- Ujawniania jakichkolwiek wrażliwych informacji o Małoletnim – o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, zdrowotnej, opiekuńczej i prawnej
- Naruszania prywatności Małoletniego, jeżeli sytuacja tego nie wymaga
- Przyjmowania prezentów od Ucznia oraz jego rodzica/opiekuna (wyjątkami są drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. kwiaty, bombonierki, prezenty składkowe itp.);
- Nawiązywania z Uczniem jakichkolwiek relacji miłosnych, romantycznych lub seksualnych, jak również składania mu propozycji o nieodpowiednim bądź mogącym być dwuznacznie zrozumianym przez Ucznia charakterze; obejmuje to także formułowanie komentarzy o charakterze seksualnym, stosowania żartów, używania gestów o seksualnym podtekście, oraz zabrania się udostępniania Uczniowi treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;
- Zatajania informacji o możliwości występowania relacji, które charakteryzują się w szczególności zjawiskiem polegającym na zauroczeniu Pracownika Uczniem lub Pracownikiem przez Ucznia. Wszelkie takie sygnały należy przekazywać Dyrektorowi w sposób gwarantujący poszanowanie godności osób zaangażowanych w sytuację.
5. Kontakt fizyczny z Małoletnim
Kontakt fizyczny z Małoletnim powinien być ograniczony i odpowiedni do relacji Pracownik – Małoletni
Kontakt fizyczny z Małoletnim nie może wynikać z relacji władzy,
Kontakt fizyczny z uczniem nie może być ukrywany.
Zabrania się naruszania nietykalności osobistej ucznia.
Podczas rozmowy indywidualnej z Małoletnim Pracownik powinien zadbać o komfort Małoletniego zostawiając uchylone drzwi lub zapewniając obecność innego Pracownika
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą rodziców/opiekunów prawnych, dopuszczalny jest kontakt fizyczny Pracownika z Małoletnim w szczególności niepełnosprawnym. Taki kontakt może dotyczyć pomocy przy czynności ach higienicznych, spożywania posiłków bądź poruszania się.
6. Kontakt Pracowników z Uczniami poza godzinami pracy
Kontakt z Uczniem co do zasady powinien odbywać się w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków Pracownika.
Jeżeli pracownik musi spotkać się z Uczniem lub jego rodzicem/opiekunem prawnym poza godzinami pracy, Pracownik informuje o tym dyrektora a rodzice/opiekunowie prawni Ucznia muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
Zakazane jest zapraszanie Ucznia do miejsca zamieszkania Pracownika oraz spotykanie się z nim poza godzinami pracy.
Właściwą formą komunikacji z uczniem poza godzinami pracy są: służbowy e-mail, telefon służbowy, służbowy komunikator, dziennik elektroniczny).
7. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
Obowiązkiem Małoletniego jest przestrzeganie zasad moralnych i norm społecznych
Zabronione jest stosowanie z jakiegokolwiek powodu wobec kogokolwiek przemocy słownej, fizycznej i psychicznej
Niedopuszczalne są zachowania agresywne
Uczeń, który jest świadkiem stosowania przez innego Ucznia/Uczniów jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np.: zawiadamia Pracowników lub inne osoby dorosłe, pomaga osobie doznającej przemocy, chroni ją.
Uczeń jest zobowiązany do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
Uczeń nie narusza praw innych uczniów, uznaje i szanuje ich prawo do zachowania odmienności ze względu na pochodzenie, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny.
Uczeń zachowuje wysoką kulturę w kontakcie z innymi ludźmi w tym Uczniami. Używa zwrotów grzecznościowych, jest uprzejmy, uczynny, wyrozumiały i tolerancyjny.
Uczeń nie kpi, nie szydzi ze słabości innych Uczniów, nie wyśmiewa ich, nie krytykuje.
Uczeń kontroluje swoje zachowania i emocje podczas wyrażania sądów i opinii; jest życzliwy dla innych uczniów i pracowników, nie używa wulgaryzmów, wypowiada się w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
Uczeń akceptuje i szanuje innych Uczniów. Buduje poprawne relacje poprzez niwelowanie rywalizacji między Uczniami w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą.
Uczeń jest otwarty na poglądy i zdanie innych Uczniów.
Uczeń okazuje zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferuje im pomoc.
Uczeń wyraża własne poglądy, oceny i spojrzenie na świat w sposób wolny od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządzając krzywdy.
Jeżeli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w Szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.
8. Zgłaszanie przypadków zachowań niedozwolonych
Każda osoba, która otrzyma informacje o zdarzeniu zagrażającemu Małoletniemu, przekazuje je osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń w Szkole w wyniku czego wszczynana jest odpowiednia procedura mająca na celu pomoc Małoletniemu.