https://cambridge.pl
Przejdź do treści

Standardy Ochrony Małoletnich w Cambridge School of English Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie Wersja skrócona

Wersja zupełna

Pełna wersja jest dostępna do pobrania pod tym linkiem.

Standardy Ochrony Małoletnich – zupełne

Wersja skrócona

Standardy udostępnia się na stronie internetowej Szkoły oraz w siedzibie Szkoły w widocznym miejscu w wersji zupełnej i skróconej.

1. Wyjaśnienie zwrotów użytych w Standardach Ochrony Małoletnich

Dyrektor – osoba reprezentująca Cambridge School of English Sp. z o.o.  (Szkołę)

Pracownik – osoba zatrudniona w Szkole 

Szkoła – Cambridge School of English Sp. z o.o.  z siedzibą w Warszawie – Szkoła języków obcych

Dziecko, Małoletni, Uczeń – każda osoba do ukończenia 18. roku życia uczęszczająca do Szkoły;

Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy;

Zgoda rodzica dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka, a w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka decyzja sądu rodzinnego o wyrażeniu zgody;

Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążących obowiązków/obowiązku;

Koordynator ds. SOM – Pracownik wyznaczony przez Dyrektora, którego zadaniem jest sprawowanie nadzoru nad realizacją postanowień Standardów Ochrony Małoletnich (SOM) . Szczegółowy zakres prac i zadań Koordynatora ds. SOM został określony w rozdziale 9 SOM;

RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;

Dane osobowe Małoletniego  – wszystkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego w rozumieniu art. 4 ust. 1 RODO

SOM – niniejszy dokument o nazwie Standardy Ochrony Małoletnich

2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a Pracownikami Szkoły, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  1. Obowiązkiem wszystkich pracowników Szkoły  jest dbanie o bezpieczeństwo i komfort Małoletnich podczas pobytu w Szkole. 
  2. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Małoletnich w jakiejkolwiek formie. 
  3. Pracownicy traktują każdego Małoletniego z należytym szacunkiem i uwagą, wspierają  go w pokonywaniu trudności z uwzględnieniem  jego umiejętności rozwojowych, stanu zdrowia, możliwości wynikających  z niepełnosprawności oraz potrzeb edukacyjnych. 
  4. Pracownicy traktują każdego Małoletniego równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny , pochodzenie i światopogląd. 
  5. W kontakcie z Małoletnimi pracownicy Szkoły promują zasady „wysokiej kultury osobistej” i „dobrego wychowania”, podejmują starania mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw. 
  6. Pracownik będący świadkiem jakiegokolwiek nadużycia wobec Małoletnich ze strony osób dorosłych lub innych Małoletnich, zobowiązany jest poinformować o tym odpowiednie osoby.

3. Komunikacja Pracowników z Małoletnimi

Pracownik Szkoły komunikując się z Małoletnim  powinien  budować  zdrowe, dobre relacje  m.in. poprzez: 

  • Zachowanie spokoju, wyrozumiałości, cierpliwości i empatii;
  • Odnoszenie się do Małoletniego z szacunkiem;
  • Uważne  słuchanie Małoletniego i  udzielanie odpowiedzi adekwatnej do sytuacji i wieku Małoletniego;
  • Okazywanie zrozumienia dla trudności i problemów Małoletniego;
  • Każdorazowo utrzymywanie profesjonalnej relacji z Małoletnim, stosowanie komunikacji i podejmowanie działań wobec Małoletniego dostosowanych do sytuacji  i jego wieku;
  • Zachowanie nietykalności cielesnej Małoletniego – niestosowanie  żadnej formy przemocy;
  • W toku rozwiązywania konfliktów dbanie  o komunikację dającą Małoletniemu  poczucie sprawiedliwości oraz bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego;
  • Podejmowanie czynności, które mają na celu dobro i interes Małoletniego;
  • Podejmowanie  wobec Małoletniego działań wychowawczych, mających  na celu kształtowanie prawidłowych postaw;
  • Nie zawstydzanie Małoletniego, nie lekceważenie, nie upokarzanie i nie obrażanie;
  • Szanowanie prawa Małoletniego  do odczuwania i mówienia o swoich emocjach;
  • Nie podnoszenie głosu, chyba że wynika to z sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu Małoletniego;
  • Nie używanie wobec Małoletniego gróźb i szantażu w żadnej postaci;
  • Poszanowanie godności i poczucia własnej wartości Małoletniego;
  • Nie ujawnianie drażliwych informacji o Małoletnim osobom do tego nieuprawnionym;
  • Poszanowanie prawa Małoletniego do prywatności.

W przypadku konieczności odstąpienia od zasady poufności  w związku z koniecznością ochrony Małoletniego, wyjaśnienie mu zaistniałej sytuacji i powodów działania.

Jeżeli pojawi się konieczność rozmowy z Małoletnim na osobności, Pracownik pozostawia uchylone drzwi do pomieszczenia w którym prowadzona jest rozmowa względnie prosi drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.

4. Zachowania niedozwolone wobec Małoletnich

W komunikacji Pracowników z Małoletnimi zabrania się:

  • Wykorzystywania wobec Małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (np.: zastraszania, przymuszania, gróźb);
  • Stosowania wobec Małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy fizycznej w tym: bicie, klapsy, popychanie, szturchanie, szczypania, pociąganie za uszy,  bicie przedmiotami, rzucanie w Małoletniego przedmiotami, ciągnięcie za włosy, wykręcanie rąk, ograniczanie swobody ruchu, zabieranie przedmiotów , niszczenie rzeczy;
  • Stosowania wobec Małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy psychicznej, w tym: upokarzania, poniżania, wyzywania, wyszydzania , wyśmiewania, ośmieszania, izolowania, pomijania, obniżania statusu ucznia w grupie, jego poczucia wartości, stygmatyzowanie Ucznia  z powodu jego zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej, kierowania w kierunku Małoletniego jakichkolwiek znieważających uwag czy gróźb;
  • Posługiwania się w tym rozpowszechniania obraźliwych, ośmieszających ucznia rysunków, zdjęć i filmów, rozpowszechniania wszelkich poniżających uczniów materiałów;
  • Stosowania naruszających godność Małoletniego wypowiedzi o podtekście seksualnym dotyczących np. płci, ciała, wyglądu, ubioru z podtekstem seksualnym;
  • Stosowania dyskryminujących komentarzy, w tym odnoszących się do płci;
  • Stosowania wulgarnych słów;
  • Opowiadania niestosownych dowcipów i żartów;
  • Składania Małoletniemu niemoralnych/karalnych propozycji;
  • Publikowania prywatnych zdjęć ani innych informacji o Małoletnim i jego rodzinie w osobistych mediach społecznościowych, bez zgody zainteresowanej strony;
  • Ujawniania jakichkolwiek wrażliwych informacji o Małoletnim – o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, zdrowotnej, opiekuńczej i prawnej
  • Naruszania prywatności Małoletniego, jeżeli sytuacja tego nie wymaga
  • Przyjmowania prezentów od Ucznia oraz jego rodzica/opiekuna (wyjątkami są drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. kwiaty, bombonierki, prezenty składkowe itp.);
  • Nawiązywania z Uczniem jakichkolwiek relacji  miłosnych, romantycznych lub seksualnych, jak również składania mu propozycji o nieodpowiednim bądź mogącym być dwuznacznie zrozumianym przez Ucznia charakterze; obejmuje to także formułowanie komentarzy o charakterze seksualnym, stosowania żartów, używania gestów o seksualnym podtekście, oraz zabrania się udostępniania Uczniowi  treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;
  • Zatajania informacji o możliwości występowania relacji, które charakteryzują się w szczególności zjawiskiem polegającym na zauroczeniu Pracownika Uczniem lub Pracownikiem przez Ucznia. Wszelkie takie sygnały należy przekazywać Dyrektorowi  w sposób gwarantujący poszanowanie godności osób zaangażowanych w sytuację.

5. Kontakt fizyczny z Małoletnim

Kontakt fizyczny z Małoletnim powinien być ograniczony i odpowiedni do relacji Pracownik – Małoletni

Kontakt fizyczny z Małoletnim nie może wynikać z relacji władzy,  

Kontakt fizyczny z uczniem nie może być ukrywany.

Zabrania się naruszania nietykalności osobistej ucznia.

Podczas rozmowy indywidualnej z Małoletnim Pracownik powinien zadbać o komfort Małoletniego zostawiając uchylone drzwi lub zapewniając obecność innego Pracownika 

W uzasadnionych przypadkach, za zgodą rodziców/opiekunów prawnych, dopuszczalny jest kontakt fizyczny Pracownika z Małoletnim w szczególności niepełnosprawnym. Taki kontakt może dotyczyć pomocy przy czynności ach higienicznych, spożywania posiłków bądź poruszania się.

6. Kontakt Pracowników z Uczniami poza godzinami pracy

Kontakt z Uczniem co do zasady powinien odbywać się w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków Pracownika.

Jeżeli pracownik musi spotkać się z Uczniem lub jego rodzicem/opiekunem prawnym poza godzinami pracy, Pracownik informuje o tym dyrektora a rodzice/opiekunowie prawni Ucznia muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

Zakazane jest zapraszanie Ucznia do miejsca zamieszkania Pracownika oraz spotykanie się z nim poza godzinami pracy. 

Właściwą formą komunikacji z uczniem poza godzinami pracy są: służbowy e-mail, telefon służbowy, służbowy komunikator, dziennik elektroniczny).

7. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

Obowiązkiem Małoletniego jest przestrzeganie zasad moralnych i norm społecznych

Zabronione jest stosowanie z jakiegokolwiek powodu  wobec kogokolwiek przemocy słownej, fizycznej i psychicznej 

Niedopuszczalne są zachowania agresywne

Uczeń, który jest świadkiem stosowania przez innego Ucznia/Uczniów jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np.:  zawiadamia Pracowników lub inne osoby dorosłe, pomaga osobie doznającej przemocy, chroni ją.

Uczeń jest zobowiązany do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.

Uczeń nie narusza praw innych uczniów, uznaje i szanuje ich prawo do zachowania odmienności ze względu na pochodzenie, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny.

Uczeń zachowuje wysoką kulturę w kontakcie z innymi ludźmi w tym Uczniami. Używa zwrotów grzecznościowych, jest uprzejmy, uczynny, wyrozumiały i tolerancyjny.

Uczeń nie kpi, nie szydzi ze słabości innych Uczniów, nie wyśmiewa ich, nie krytykuje.

Uczeń kontroluje swoje zachowania i emocje podczas wyrażania sądów i opinii; jest życzliwy dla innych uczniów i pracowników, nie używa wulgaryzmów, wypowiada się w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.

Uczeń akceptuje i szanuje innych Uczniów. Buduje poprawne relacje poprzez niwelowanie rywalizacji między Uczniami w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą.

Uczeń jest otwarty na poglądy i zdanie innych Uczniów.

Uczeń okazuje zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferuje im pomoc.

Uczeń wyraża własne poglądy, oceny i spojrzenie na świat w sposób wolny od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządzając krzywdy. 

Jeżeli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w Szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

8. Zgłaszanie przypadków zachowań niedozwolonych

Każda osoba, która otrzyma informacje o zdarzeniu zagrażającemu Małoletniemu, przekazuje je osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń w Szkole w wyniku czego wszczynana jest odpowiednia procedura mająca na celu pomoc Małoletniemu.

pl_PLPolish

Popup

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Już wychodzisz?

Wypróbuj nasze nowe narzędzie do nauki poprawnej wymowy angielskiej w dwóch wersjach, oryginalnej i rozszerzonej na naszej globalnej stronie za darmo przez 1 dzień.

Dołącz do newslettera i otrzymaj kod!

 



    Dołącz do newslettera!

    Uzupełnij dane i otrzymuj najnowsze informacje na temat kursów i kuponów rabatowych na kursy językowe.